Belgisch Solar Team eindigt 3de op WK

Het Punch Powertrain Solar Team van de Leuvense ingenieursstudenten is als derde geƫindigd in de Challenger Class van de World Solar Challenge in Australiƫ, het officieuze wereldkampioenschap voor zonnewagens.


solar team 2017

Eenentwintig studenten van de KU Leuven kregen vijftien maanden de tijd om een zonnewagen te ontwerpen en te bouwen. Naast het perfectioneren van het zonnepaneel en de ophanging, vormde ook het vinden van de juiste bevestigingsmethode voor de wielkappen en -kasten een uitdaging.

Laurens De Meyere, Solar Team: 

"Bij het ontwerpen van een zonnewagen is aerodynamica de belangrijkste factor. Daarom mag er geen enkele naad, inkeping of bult aan de buitenkant van de wagen zitten. Om dit te realiseren, maken wij gebruik van de C3 verborgen paneel sluiting. Met deze sloten kunnen we de carbon wielkappen snel bevestigen en verwijderen zonder onze aerodynamische vorm te veranderen. Dit geeft ons een duidelijk voordeel bij het wisselen van een lekke band of het oplossen van eender welk probleem aan de wielen.

c5-sluiting-zonnewagen

Dit jaar reden alle topteams met wielkasten: een omhulsel rond het wiel dat meedraait bij het sturen en voorkomt dat het wiel lucht aanzuigt. Dit zorgt voor een daling in het verbruik, maar ook voor een extra uitdaging bij het ontwerp. Zo moet de wielkast afneembaar zijn om lekke banden snel te kunnen vervangen, en moet het geheel stevig in elkaar zitten zodat de wielkast nooit de band raakt.


Na het testen van verschillende oplossingen zijn wij uitgekomen op de D8 kwartslagsluiting. Dankzij de aantrekkende werking en de trillingsbestendigheid van de D8, kan de wielkast rechtstreeks op de ophanging bevestigd worden. Ondanks de zware trillingen en schokken tijdens het rijden, hebben de kwartslagsluitingen geen enkele keer gelost."

Klik op de afbeelding en vraag productinformatie, CAD Files of samples aan